Wersja obowiązująca z dnia

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity

UCHWAŁA Nr VI/41/15


RADY GMINY KIWITY

z dnia 28 sierpnia 2015 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity.

Na podstawie art 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z póź. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lidzbarku Warmińskim, Rada Gminy Kiwity uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
 
§ 1. 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity dotyczące:
a)      prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów  komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych i bioodpadów,
b)      uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c)      mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z póź. zm.),
2) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych – rozumie się przez to wyznaczone przez gminę Kiwity miejsce odbioru i gromadzenia odpadów zbieranych selektywnie,

 
Rozdział 2.
Obowiązki właścicieli nieruchomości

 
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania wszystkich powstających na nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz selektywnego zbierania odpadów komunalnych, i tak:

1) obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje:
a) papier,
b) szkło,
c) tworzywa sztuczne, metal oraz opakowania wielomateriałowe,
d) odpady ulegające biodegradacji,
e) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych,

2. Ponadto właściciele nieruchomości są zobowiązani do wydzielania następujących frakcji odpadów komunalnych przekazywanych do punktu selektywnej zbiórki:

1) przeterminowane leki i chemikalia zużyte baterie i akumulatory ,
2) zużyte baterie i akumulatory,
3) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny,
4) meble i inne odpady wielkogabarytowe ,
5) zużyte opony,
6) odpady budowlano-remontowe z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych, pochodzące z drobnych prac remontowych,
7) popiół z budynków ogrzewanych paliwem stałym lub ogrzewających wodę paliwem stałym,

3. Odpady o których mowa w ust. 1 i 2 , właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

4. Odpady określone w ust. 1 i 2, odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości, podwórzy, bram i przejść niezwłocznie po ich pojawieniu się,
2) gromadzenia uprzątniętego błota, śniegu i lodu przy krawędzi chodnika z jezdnią, w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych,
3) usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości niezwłocznie po jej pojawieniu się, poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych (np. posypanie piaskiem),

2. Właściciele nieruchomości nie są obowiązani do wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 1, jeżeli na chodniku dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów.

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zabudowanych usytuowanych na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych poprzez zapewnienie systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych oraz niedopuszczania do ich przepełniania i wylewania się ścieków na powierzchnię.

§ 6. 1. Na nieruchomości mycie samochodów osobowych może się odbywać tylko w miejscach utwardzonych, pod warunkiem odprowadzenia powstałych ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.

2. Ścieki pochodzące z mycia samochodów nie mogą być odprowadzane do wód powierzchniowych lub do gruntu.
3. Mycie samochodów ciężarowych i autobusów należy wykonywać w myjniach.

§ 7. 1. Na nieruchomości dopuszcza się wykonywanie doraźnych napraw oraz regulacje pojazdów mechanicznych, związane z ich bieżącą eksploatacją, pod warunkiem, że czynności te nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą naruszać przepisów odrębnych.

2. Na terenach służących do użytku publicznego nie można wykonywać napraw oraz mycia pojazdów mechanicznych.
 
 
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. 1. Gmina Kiwity wyposaży nieruchomości w worki do selektywnej zbiórki odpadów, w pojemniki lub worki do zbierania pozostałości z sortowania odpadów komunalny oraz w pojemniki do zbiórki odpadów niesegregowanych (zmieszanych) .

2. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemnik na odpady o pojemności 110/120 litrów,
2) pojemnik na odpady o pojemności 240 litrów,
3) pojemnik na odpady o pojemności 360 litrów,
4) pojemnik na odpady o pojemności 1100 litrów,
5) pojemnik na odpady o pojemności 1500 litrów,
6) pojemnik uliczne na odpady o pojemności 20 do 70 litrów,

3. Na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy i jest ona wykorzystywana w inny sposób, wymaga się ustawienia pojemników odrębnie dla części mieszkalnej i odrębnie dla części użytkowej.

§ 9. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych oraz w budynkach wielolokalowych do siedmiu lokali włącznie, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1osoby do 4 osób- w rozmiarze 110 l lub 120 l,
2) od 5 osób do 8 osób – w rozmiarze 240 l,
3) od 9 osób do 12 osób - w rozmiarze 240 l i 120 l,
4) od 13 osób – w rozmiarze 2 pojemniki po 240 l,

2. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemnika do gromadzenia niesegregowanych(zmieszanych) odpadów komunalnych, przyjmuje się że na każdą osobę korzystającą z urządzenia należy przeznaczyć pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów, przy założeniu, że minimalny pojemnik wynosi 110 litrów.

3. Pojemność pojemników powinna być dostosowana do ilości i częstotliwości wywozu odpadów w taki sposób, aby uniemożliwić przepełnianie oraz przeciążanie pojemnika tj. tak aby pojemnik można było zawsze swobodnie zamknąć klapą.

§ 10. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, oraz w budynkach wielolokalowych do siedmiu lokali włącznie, iż minimalna pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zebranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 3 ust. 1 .

2. Odpady o których mowa w §3 ust. 1 pkt 1należy gromadzić w workach w następujący sposób:

1) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe (np. opakowania z tworzyw sztucznych, zabawki plastikowe, pojemniki plastikowe, puszki aluminiowe lub stalowe, opakowania wielomateriałowe po mleku lub innych produktach) gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru żółtego o pojemności nie mniejszej niż 120 l na nieruchomość,
2) szkło (np. opakowania szklane, z wyłączeniem ceramiki i szkła okiennego lub samochodowego),gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru zielonego o pojemności nie mniejszej niż 120 l na nieruchomość,
3) papier (inaczej makulatura np: papier, gazety, kartony, opakowania z papieru, kartonu), gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru niebieskiego o pojemności nie mniejszej niż 120 l na nieruchomość,
4) bioodpady w tym odpady zielone gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru brązowego o pojemności nie mniejszej niż 120 l na nieruchomość,

§ 11. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, zabudowanych budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali mieszkalnych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) nie mniej niż 13 osób i nie więcej niż 16 osób – w rozmiarze 2 szt. po 240 l,
2) nie mniej niż 17 osób i nie więcej niż 24 osoby – w rozmiarze 3 szt. po 240 l,
3) nie mniej niż 25 osób i nie więcej niż 30 osób- w rozmiarze 1100 l,
4) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 35 osób- w rozmiarze 1100 l i 120 l,
5) nie mniej niż 36 osób i nie więcej niż 40 osób- w rozmiarze 1100 l i 240 l,
6) nie mniej niż 41 osób - w rozmiarze 1100 l i2 szt 240 l,

2. Do gromadzenia niesegregowanych( zmieszanych) odpadów komunalnychdopuszcza się stosowanie innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust 1. przy zachowaniu pojemności określonej w ust . 1.

§ 12. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości o których mowa w §8, iż minimalna pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zbieranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 3 ust. 1, odpady należy gromadzić w pojemnikach lub workach w następujący sposób:

1) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe (np. opakowania z tworzyw sztucznych, zabawki plastikowe, pojemniki plastikowe, puszki aluminiowe lub stalowe, opakowania wielomateriałowe po mleku lub innych produktach) gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru żółtego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
2) szkło (np. opakowania szklane, z wyłączeniem ceramiki i szkła okiennego lub samochodowego),gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru zielonego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
3) papier (inaczej makulatura np: papier, gazety, kartony, opakowania z papieru, kartonu), gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru niebieskiego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
4) bioodpady w tym odpady zielone gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru brązowego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,

§ 13. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbiórki odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych):

1) nie mniej niż 120 l dla lokali handlowych, gastronomicznych, zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych,
2) nie mniej niż 120 l dla przychodni lekarskich i zakładów opieki zdrowotnej,
3) nie mniej niż 240 dla hoteli, pensjonatów,

2. Ustala się pojemność pojemnika ze względu na ilość osób przebywających na nieruchomości:

1) 3 litry na każdego ucznia na terenie placówki oświatowej każdego typu,
2) 50 litrów na każde stanowisko handlowe poza budynkami,
3) 10 litrów na każde łóżko w obiektach noclegowych,
4) 10 litrów na pracownika,

3. Dopuszcza się zastosowanie innej konfiguracji pojemników na niesegregowane odpady zmieszane , niż zostały określone w ust. 1 i 2 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w ust 1 i 2.

§ 14. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne, iż minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zbieranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 3 ust. 1 należy gromadzić w pojemnikach w następujący sposób:

1) tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe (np. opakowania z tworzyw sztucznych, zabawki plastikowe, pojemniki plastikowe, puszki aluminiowe lub stalowe, opakowania wielomateriałowe po mleku lub innych produktach) gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru żółtego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
2) szkło (np. opakowania szklane, z wyłączeniem ceramiki i szkła okiennego lub samochodowego),gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru zielonego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
3) papier (inaczej makulatura np: papier, gazety, kartony, opakowania z papieru, kartonu), gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru niebieskiego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,
4) bioodpady w tym odpady zielone gromadzić w oznakowanych pojemnikach lub workach koloru brązowego o pojemności nie mniejszej niż 240 l na nieruchomość,

§ 15. 1. Ustala się, że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt (samodzielnie) do punktów ich sprzedaży lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgromadzonych na nieruchomości, zebrane w sposób selektywny następujące odpady komunalne: przeterminowane leki i chemikalia zużyte baterie i akumulatory ;

1) zużyte baterie i akumulatory,
2) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny,
3) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
4) zużyte opony,
5) odpady budowlano-remontowe z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych, pochodzące z drobnych prac remontowych,
6) popiół z budynków ogrzewanych paliwem stałym lub ogrzewających wodę paliwem stałym,

2. Ustala się, że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt (samodzielnie) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgromadzone na nieruchomości, zebrane w sposób selektywny określone w § 3 ust 2.od poniedziałku do piątku w godzinach od 1000 do 1400.

3. Ustala się, że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt( samodzielnie) do punktów sprzedaży (wyznaczone apteki) zgromadzone na nieruchomości, zebrane w sposób selektywny przeterminowane leki.

4. Zaleca się, aby odpady ulegające biodegradacji, zbierać i gromadzić na przydomowych kompostownikach w celu pozyskania masy do użyźniania gleby.

§ 16. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników dla terenów przeznaczonych do użytku publicznego. Tereny przeznaczone do użytku publicznego w szczególności takie jak: drogi publiczne, chodniki, przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw powinny być wyposażone przez ich właścicieli w kosze uliczne o pojemności od 40 litrów do 80 litrów.

2. Właściciele nieruchomości (terenów publicznych) zobowiązani są do systematycznego opróżniania koszy ulicznych, nie dopuszczając do ich przepełnienia, oraz do utrzymania ich w należytym stanie sanitarnym porządkowym i technicznym.

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości- terenów publicznych są odpowiedzialni za utrzymanie pojemników we właściwym stanie technicznym i sanitarnym poprzez ich dezynfekcje i dezynsekcję co najmniej 2 razy w roku.

2. Pojemniki oraz worki należy udostępnić w dniu odbioru odpadów, wystawiając je przed posesję w miejscu widocznym i dostępnym dla pracowników podmiotu odbierającego odpady bez konieczności wejścia na teren nieruchomości.
 
 
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych  do użytku publicznego

§ 18. 1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

3. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach lub workach, a następnie odebranie ich przez uprawnionego przedsiębiorcę.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są zapewnić pracownikom jednostki wywozowej dostęp do pojemników lub worków w terminach określonych w harmonogramie, poprzez wystawienie pojemników lub worków przed posesją w dniu odbioru.

§ 19. 1. Odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, powinny być odbierane z częstotliwością:

1) właściciele nieruchomości budynków jednorodzinnych oraz budynków wielolokalowych do siedmiu lokali włącznie zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu co 2 tygodnie.
2) Właściciele nieruchomości z obszarów zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali oraz z nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych ( zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu co 2 tygodnie.
3) Właściciele nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne obowiązani są pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu co najmniej raz na 2 tygodnie, a prowadzący gastronomiczną lub hotelarską w cyklu 1 raz na tydzień.
4) Właściciele nieruchomości wymienionych w pkt 1 , zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych w następujących cyklach:

a) papier i tektura – co 2 tygodnie,
b) szkło- co 2 tygodnie ,
c) tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe -co 2 tygodnie ,
d) bioodpady, w tym odpady zielone w okresie:

- od maja do października – co 2 tygodnie
- od listopada do kwietnia- co 2 tygodnie

5) Właściciele nieruchomości z obszarów zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali oraz z nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych w następujących cyklach:

a) papier i tektura – co 2 tygodnie,
b) szkło – co 2 tygodnie,
c) tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe– co 2 tygodnie,
d) bioodpady, w tym odpady zielone w okresie:

- od maja do października – co 2 tygodnie,
- od listopada do kwietnia- co 2 tygodnie,

§ 20. 1. Właściciele nieruchomości powinni pozbywać się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości powinni pozbywać się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na kwartał, z zastrzeżeniem ust. 1.
 
 
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 21. 1. W celu ograniczenia  powstawania odpadów komunalnych właściciele nieruchomości dążą do zmniejszenia ilości wytworzonych odpadów, dla osiągnięcia założeń określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami czyli planuję się, że:

1) właściciele nieruchomości zmniejszą ilość produkowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska,  tak aby w 2020 roku nie było składowanych ich więcej niż 35% masy , w stosunku do odpadów wytworzonych w 1995 roku,
2) właściciele nieruchomości będą dążyć do przygotowania odpadów komunalnych do ponownego wykorzystania i recyklingu, takich jak :  papier , metal, tworzywa sztuczne, szkło oraz w miarę możliwości odpady innego pochodzenia z gospodarstw domowych na poziomie 50% masy odpadów wytworzonych w 1995 r. , w terminie do 2020 roku,
3) zostaną całkowicie wyeliminowane praktyki nielegalnego składowania odpadów,
 
 
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 22. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe ponoszą także pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy ponoszenie pełnej odpowiedzialności za zachowanie utrzymywanych zwierząt, a w szczególności:

1) w odniesieniu do psów:

a) zwolnienie psa ze smyczy, ale z nałożonym kagańcem jest dozwolone jedynie w     miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w sytuacji, gdy posiadacz ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem (nie dotyczy ono psów rasowych uznawanych za agresywne),
b) zwolnienie psów ze smyczy bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich,
2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) stały i skuteczny dozór,
b) zachowanie środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt oraz w szczególności dołożenie starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego i nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku,
c) zabezpieczenie przed wydostaniem się z pomieszczenia pajęczaków, owadów, gadów, płazów, ptaków i innych zwierząt egzotycznych utrzymywanych na obszarze nieruchomości,
d) niepozostawianie bez właściciela psów i innych zwierząt w obrębie nieruchomości niezamieszkałych lub nieużytkowanych,
e) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na: chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp., a także nieruchomościach innych właścicieli; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi torbach mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów opiekunów,

3. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała.
 
 
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 23. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako takie, jest zabronione.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, ogrody działkowe.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona,
2) utrzymywanie zwierząt gospodarskich będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości,
3) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są dodatkowo:

1) przestrzegać przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2) gromadzić i usuwać nieczystości,
 
 
Rozdział 8.
Obszarypodlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 24. 1. Deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane obiektami użyteczności publicznej,
2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych,
3) zabudowane obiektami, w których prowadzona jest hodowla zwierząt,
4) mieszkaniowej zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej.

2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja , od 15 września do 15 października oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
 
 
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 25. Tracą moc :

1) uchwała Nr XXV/1153/13 Rady Gminy Kiwity z dnia 22 lutego 2013 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania częstotliwości i porządku na terenie Gminy Kiwity ( Dz.Urz. Woj. Warm.-Maz , poz. 1053)
2) uchwała Nr XXVIII/176/13 Rady Gminy Kiwity z dnia 20 czerwca 2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity (Dz.Urz. Woj. Warm-maz. poz. 2244)

§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kiwity.

§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Przewodniczący rady Gminy
Cezary Alchimowicz