Wersja obowiązująca z dnia
Program współpracy Gminy Kiwity z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok
Program współpracy Gminy Kiwity z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2016 rok
§ 1.
Ilekroć w tekście programu jest mowa o:
1. programie - rozumie się Program współpracy Gminy Kiwity z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok.
2. ustawie – rozumie się ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014r. poz. 1118 z póź. zm.)
3. organizacjach – rozumie się organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art.3ust.3 ustawy, prowadzące działalność pożytku publicznego,
4. gminie – rozumie się przez to Gminę Kiwity
5. urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Kiwity
6. komisji – rozumie się przez to Komisję Konkursową,
7. konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,
8. dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art.127 ust.1 pkt.1 lit.e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z póź.zm).
1. programie - rozumie się Program współpracy Gminy Kiwity z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok.
2. ustawie – rozumie się ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014r. poz. 1118 z póź. zm.)
3. organizacjach – rozumie się organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art.3ust.3 ustawy, prowadzące działalność pożytku publicznego,
4. gminie – rozumie się przez to Gminę Kiwity
5. urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Kiwity
6. komisji – rozumie się przez to Komisję Konkursową,
7. konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,
8. dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art.127 ust.1 pkt.1 lit.e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z póź.zm).
§ 2.
1. Program zawiera :
1) cel główny i cele szczegółowe współpracy ,
2) zasady, zakres i formy współpracy,
3) priorytetowe zadania publiczne ,
4) okres i sposób realizacji programu,
5) wysokość środków planowanych na realizację programu ,
6) sposób oceny realizacji programu,
7) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji,
8) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
2.Program ograniczony jest do tych organizacji, które prowadzą swoją działalność na terenie gminy lub dla jej mieszkańców.
§ 3.
1. Głównym celem programu jest kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi oraz wzmacnianie roli aktywności mieszkańców w rozwiązywaniu problemów lokalnych . Służyć temu ma wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
2. Cele szczegółowe programu to:
2. Cele szczegółowe programu to:
a) podnoszenie skuteczności i efektywności działań w sferze zadań publicznych,
b) tworzenie systemowych rozwiązań dla ważnych problemów społecznych,
c) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne,
d) umocnienie w świadomości społecznej odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, polepszenie współpracy gminy z organizacjami.
§ 4.
1. Współpraca Gminy z organizacjami odbywa się na zasadach :
1) pomocniczości, co oznacza, że gmina powierza organizacjom realizację zadań własnych, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,
2) suwerenności stron, co przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji oraz wzajemnym nie ingerowaniu w sprawy wewnętrzne,
3) partnerstwa, co oznacza, że współpraca realizowana jest poprzez uczestnictwo organizacji w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców oraz w ich rozwiązywaniu,
4) efektywności, co polega na dokonaniu wyboru sposobu wykorzystania środków publicznych, który zapewni celowość i oszczędność realizacji zadań przy uzyskaniu najlepszych efektów z poniesionych nakładów,
5) uczciwej konkurencji, co polega na równym traktowaniu wszystkich organizacji ubiegających się o realizację zadań publicznych,
6) jawności, co opiera się na obowiązku informowania organizacji o czynnościach podejmowanych przez gminę w zakresie objętym programem.
§ 5.
Zakres przedmiotowy
Obszar współpracy Gminy Kiwity z organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom wymienionym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 )
Obszar współpracy Gminy Kiwity z organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom wymienionym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 )
§ 6.
1 Formy współpracy
1. Współpraca Gminy z organizacjami odbywa się w następujących formach :
1. Współpraca Gminy z organizacjami odbywa się w następujących formach :
1) zlecania organizacjom realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
2) konsultowania z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
3) współpracy w pozyskiwaniu środków z innych niż budżet gminy źródeł finansowania,
4) użyczania bądź wynajmowania na preferencyjnych warunkach lokali będących w zasobach gminy,
5) udostępniania lokali na spotkania,
6) pomocy w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych,
7) realizacji wspólnych projektów i inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej,
8) umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie.
§ 7.
1 Priorytetowe zadania publiczne na rok 2016.
Do priorytetowych zadań publicznych gminy w 2016 roku należą zadania w zakresie :
1) upowszechniania kultury fizycznej , sportu i turystyki , w tym :
Do priorytetowych zadań publicznych gminy w 2016 roku należą zadania w zakresie :
1) upowszechniania kultury fizycznej , sportu i turystyki , w tym :
a) organizacja i zabezpieczenie współzawodnictwa , imprez sportowych , rekreacyjnych , turystycznych na terenie Gminy Kiwity. Reprezentowanie Gminy Kiwity w rozgrywkach sportowych na zewnątrz 2.000 zł
b) organizacja czasu wolnego mieszkańców Gminy Kiwity z wykorzystaniem sali gimnastycznej Zespołu Szkół w Kiwitach oraz boisk szkolnych 2.000 zł
2) współpracy gminy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw 4.000 zł
3) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych – Świetlica Wiejska zapleczem aktywności mieszkańców 2.000 zł
3) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych – Świetlica Wiejska zapleczem aktywności mieszkańców 2.000 zł
§ 8.
1 Okres realizacji programu
Realizacja programu odbywać będzie się w okresie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.
Realizacja programu odbywać będzie się w okresie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.
§ 9.
Sposób realizacji programu
W realizacji programu uczestniczą :
W realizacji programu uczestniczą :
1. Rada Gminy Kiwity – w zakresie wytyczania polityki społecznej gminy, ustalania priorytetowych zadań w sferze współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz określania wielkości środków publicznych przeznaczonych na ten cel,
2. Wójt Gminy Kiwity – w zakresie realizacji polityki społecznej gminy
i podejmowania współpracy z organizacjami pozarządowymi (w tym w zakresie ogłaszania otwartych konkursów ofert i ustalania procedury ich przeprowadzania),
3. Komisja– w zakresie przeprowadzania procedury otwartego konkursu ofert,
4. Organizacje – w zakresie realizacji zadań własnych gminy,
5. Sekretarz Gminy – w zakresie koordynacji pod względem merytorycznym , bieżącej współpracy z organizacjami, a w szczególności w zakresie przygotowania projektu programu , otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, sporządzania sprawozdań ze współpracy z organizacjami.
6. Skarbnik Gminy – w zakresie kontroli finansowej , sprawozdań finansowych , rozliczeń realizacji zleconych zadań publicznych.
2. Wójt Gminy Kiwity – w zakresie realizacji polityki społecznej gminy
i podejmowania współpracy z organizacjami pozarządowymi (w tym w zakresie ogłaszania otwartych konkursów ofert i ustalania procedury ich przeprowadzania),
3. Komisja– w zakresie przeprowadzania procedury otwartego konkursu ofert,
4. Organizacje – w zakresie realizacji zadań własnych gminy,
5. Sekretarz Gminy – w zakresie koordynacji pod względem merytorycznym , bieżącej współpracy z organizacjami, a w szczególności w zakresie przygotowania projektu programu , otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, sporządzania sprawozdań ze współpracy z organizacjami.
6. Skarbnik Gminy – w zakresie kontroli finansowej , sprawozdań finansowych , rozliczeń realizacji zleconych zadań publicznych.
§ 10.
Współpraca, o której mowa w § 6 może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
§ 11.
1. Współpraca o charakterze finansowym polega na zlecaniu realizacji zadań publicznych organizacjom oraz na zawieraniu umów o wykonanie inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie.
2. Zlecanie realizacji zadania publicznego będzie odbywać się w formie powierzenia lub wsparcia wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie jego realizacji,
3. Powierzanie lub wsparcie realizacji zadań publicznych, o których mowa w ust.2 następuje w trybie otwartego konkursu ofert.
2. Zlecanie realizacji zadania publicznego będzie odbywać się w formie powierzenia lub wsparcia wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie jego realizacji,
3. Powierzanie lub wsparcie realizacji zadań publicznych, o których mowa w ust.2 następuje w trybie otwartego konkursu ofert.
§ 12.
1. Współpraca o charakterze pozafinansowym może przybierać następujące formy:
a) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności
i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
b) udzielania rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł,
c) udzielania pomocy organizacjom, w pozyskiwaniu środków finansowych ze źródeł zewnętrznych (doradztwo w przygotowaniu wniosków o granty i dotacje, informowanie o ciekawych programach wspieranych finansowo ze źródeł zewnętrznych),
d) udzielania wsparcia technicznego organizacjom np. poprzez nieodpłatne udostępnianie lokali gminnych z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej w ramach działalności pożytku publicznego (lokale mogą być udostępniane na wniosek organizacji),
e) współdziałania w organizowaniu przedsięwzięć realizowanych przez stowarzyszenia , otwartych spotkań, konferencji i warsztatów służących podnoszeniu wiedzy, umiejętności i wymianie doświadczeń,
1. Informacje o współpracy i sprawach istotnych dla partnerów mogą być udostępniane ponadto:
a) na stronach internetowych organizacji,
b) na stronie internetowej BIP gminy ,
c) na spotkaniach organizowanych z inicjatywy organizacji lub gminy,
d) drogą pocztową , telefoniczną ,pocztą elektroniczną – przekazywanie informacji do organizacji,
§ 13.
tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
1. Wójt Gminy Kiwity ogłasza w formie zarządzenia otwarty konkurs ofert i określa szczegółowe warunki konkursu. Procedura konkursowa zostanie przeprowadzona zgodnie z ustawą.
2. Oferty złożone przez organizacje podlegają ocenie komisji, w skład której wchodzi :
1. Wójt Gminy Kiwity ogłasza w formie zarządzenia otwarty konkurs ofert i określa szczegółowe warunki konkursu. Procedura konkursowa zostanie przeprowadzona zgodnie z ustawą.
2. Oferty złożone przez organizacje podlegają ocenie komisji, w skład której wchodzi :
a) 3 przedstawicieli wójta oraz 2 osoby reprezentujące organizacje z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy biorące udział w konkursie.
b) Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, jeżeli:
- żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej lub
- wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej, lub
- wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
c) W pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
3. Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z póź.zm) dotyczące wyłączenia pracownika.
§ 14.
1. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych.
2. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny.
3. W toku pracy komisja konkursowa może żądać od oferenta dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej oferty, a także dostarczenia dodatkowych dokumentów potwierdzających dane i informacje przekazane przez oferenta ubiegającego się o realizację zadania publicznego.
4. W pierwszej kolejności komisja sprawdza oferty pod względem formalnym tj. pod względem :
2. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny.
3. W toku pracy komisja konkursowa może żądać od oferenta dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej oferty, a także dostarczenia dodatkowych dokumentów potwierdzających dane i informacje przekazane przez oferenta ubiegającego się o realizację zadania publicznego.
4. W pierwszej kolejności komisja sprawdza oferty pod względem formalnym tj. pod względem :
1) zgodności ze wzorem oferty określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz.U.z 2011 r. Nr 6, poz. 25),
2) prawidłowości wypełnienia,
3) kompletności niezbędnych załączników,
4) terminowości złożenia.
5. Członkowie komisji przy ocenie poszczególnych ofert biorą pod uwagę :
1) merytoryczną wartość oferty
2) nowatorskie podejście do realizowanego zadania ,
3) budżet zadania, a w nim : koszt realizacji zadania, wysokość wkładu własnego, wkład pracy wolontariuszy
4) współudział innych źródeł finansowania ,
5) współpracę z innymi podmiotami przy realizacji zadania ,
6) możliwość realizacji zadania przez organizację przedstawiającą ofertę tzn. baza lokalowa i zasoby rzeczowe oraz kwalifikacje osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację zadania ,
7) doświadczenie w realizacji podobnych zadań oraz referencje udzielone oferentowi .
6. Komisja konkursowa sporządza protokół z przebiegu postępowania i przedkłada go wójtowi, który podejmuje ostateczną decyzję w sprawie wyboru ofert biorąc pod uwagę opinie komisji oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadania.
§ 15.
1. Środki pochodzące z dotacji nie mogą być w szczególności wykorzystane na finansowanie:
a) zadań i zakupów inwestycyjnych,
b) prac remontowych,
c) działalności gospodarczej,
d) kosztów utrzymania biura organizacji, z wyłączeniem bezpośrednich kosztów związanych z realizacją zadania,
e) kar, mandatów oraz odsetek z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań,
f) zobowiązań powstałych przed datą zawarcia umowy.
a) zadań i zakupów inwestycyjnych,
b) prac remontowych,
c) działalności gospodarczej,
d) kosztów utrzymania biura organizacji, z wyłączeniem bezpośrednich kosztów związanych z realizacją zadania,
e) kar, mandatów oraz odsetek z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań,
f) zobowiązań powstałych przed datą zawarcia umowy.
§ 16.
Wójt każdorazowo, ogłasza wyniki konkursów (informacje o wynikach konkursów zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń urzędu)
§ 17.
1 Wysokość środków planowanych na realizację programu
Na realizację programu w 2016 r. przeznacza się środki w kwocie 10 000 zł.
Na realizację programu w 2016 r. przeznacza się środki w kwocie 10 000 zł.
§ 18.
1 Sposób oceny realizacji programu
1. Miernikami oceny efektywności realizacji programu są :
1. Miernikami oceny efektywności realizacji programu są :
1) liczba organizacji realizujących zadania publiczne w ramach programu,
2) liczba zadań publicznych zrealizowanych w ramach programu,
3) wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację programu,
4) zgodność zrealizowanych przez organizacje zadań publicznych z priorytetami przyjętymi w programie.
§ 19.
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
1. Tworzenie programu przebiegało w następujących etapach :
1. Tworzenie programu przebiegało w następujących etapach :
1) projekt programu przygotował Urząd Gminy Kiwity w oparciu o wskaźniki finansowe przyjmowane do projektu budżetu gminy , środki własne gminy oraz wskazania organizacji ,
2) w dniu 9 listopada 2015 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli organizacji z wójtem i wskazanymi pracownikami Urzędu Gminy Kiwity w celu konsultacji i wypracowania wspólnego projektu,
3) wypracowany projekt programu został przekazany radzie gminy ,
4) rada gminy pracowała nad projektem programu w celu podjęcia uchwały .
§ 20.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym programem mają zastosowanie przepisy ustaw:
1) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1118) ,
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z póź.zm),
3) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2015 r. poz. 1515. )
4) oraz inne przepisy szczególne, powszechnie obowiązujące.