Zamiar utworzenia Zespołu Szkół w Kiwitach.
Informacje dodatkowe:
§1.1. Zamierza się z dniem 1 września 2012 roku utworzyć Zespół Szkół w Kiwitach , w skład którego wchodzić będą:
1) Szkoła Podstawowa w Kiwitach wraz ze Szkołą Filialną w Żegotach oraz oddziałami przedszkolnymi ,
2) Publiczne Gimnazjum w Kiwitach .
2. Zespół Szkół będzie miał siedzibę w Kiwitach , Kiwity Nr 63 A
§ 2. Projekt Aktu Założycielskiego Zespołu Szkół stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3.Zobowiązuje się Wójta Gminy Kiwity do:
1) Przedłożenia projektu Aktu Założycielskiego Radom Pedagogicznym Szkół mającym wchodzić w skład Zespołu Szkół w Kiwitach w celu wyrażenia przez te Rady opinii.
2) Wystąpienia do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Kiwitach.
§ 4.Uzasadnienie stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 5.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy .
§ 6.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Kiwity
Cezary Alchimowicz
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XVI/101/12 Rady Gminy Kiwity
z dnia 28 marca 2012 r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI ZESPOŁU SZKÓŁ W KIWITACH
( PROJEKT )
Sporządzony na podstawie art. 58 ust.1,2 oraz art. 62 ust.3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.)
§1.1. Zakłada się z dniem 1 września 2012 r. zespół szkół o nazwie ZESPÓŁ SZKÓŁ w KIWITACH zwany dalej Zespołem.
2. W skład Zespołu wchodzą :
1) Szkoła Podstawowa w Kiwitach z oddziałem przedszkolnym wraz ze Szkołą Filialną w miejscowości Żegoty i oddziałem przedszkolnym,
2) Publiczne Gimnazjum w Kiwitach.
3. Siedziba Zespołu znajduje się w miejscowości Kiwity , Kiwity 63 A .
§ 2. 1. Do obwodu Zespołu Szkół w Kiwitach należą miejscowości wchodzące w skład sołectw :
BARTNIKI , CZARNY KIERZ ,KIERSNOWO , KIERWINY, KIWITY ,KLEJDYTY, KLUTAJNY , KOBIELA , KONITY , KREKOLE ,MAKÓW , NAPRATY ,POŁAPIN ,ROKITNIK , SAMOLUBIE, STOCZEK ,TOLNIKI WIELKIE , ŻEGOTY .
2. Obwód Zespołu Szkół w Kiwitach obejmuje teren Gminy Kiwity.
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr XVI/101/12 Rady Gminy Kiwity z dnia 28 marca 2012 r.
w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Kiwitach.
Uzasadnienie
W oparciu o art. 62 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późń. zm,) zamierza się utworzyć Zespół Szkół w Kiwitach z siedzibą w Kiwitach Nr 63 A, w skład którego weszłyby: Szkoła Podstawowa w Kiwitach z oddziałem przedszkolnym wraz ze Szkołą filialną w Żegotach i oddziałem przedszkolnym oraz Publiczne Gimnazjum w Kiwitach .
I. WARUNKI I PROCEDURA UTWORZENIA ZESPOŁU SZKÓŁ :
1) Szkoły, które mają wejść w Zespół muszą być różnego typu ,
2) Szkoły muszą być prowadzone przez ten sam organ prowadzący,
3) Połączenie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zespół Szkół wymaga pozytywnej opinii Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie (art. 62 ust. 5b).
4) Projekt aktu założycielskiego Zespołu Szkół wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne szkół mających wejść w skład Zespołu (art. 62 ust.3).
5) Opinia rady pedagogicznej zostaje wyrażona w formie uchwały (tryb podejmowania
uchwał określają przepisy art. 40 - 43 ustawy).
6) Kompetencje w sprawie utworzenia Zespołu posiada organ, stanowiący gminy - Rada
Gminy Kiwity,
7) Organ tworzący Zespół Szkół nadaje temu Zespołowi statut (tylko pierwszy), natomiast zmiany statutu lub uchwalenie nowego, dokonywane są w trybie art. 42 ust. 1 ustawy.
8) Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół ,
9) Zespołem Szkół zarządza i kieruje jeden dyrektor wybrany w drodze konkursu. Dyrektor Zespołu jest dyrektorem szkoły w rozumieniu ustawy (art.62 ust.2)
II. OPIS STANU OBECNEGO
Szkoła Podstawowa w Kiwitach oraz Publiczne Gimnazjum w Kiwitach funkcjonują obecnie w jednym budynku szkolnym . Budynek szkolny posiada odrębne wejścia dla każdej ze szkół , jednak ze względu na brak technicznych możliwości wewnętrznego fizycznego podziału obiektu , uczniowie obu szkół mają codzienny kontakt ze sobą . W środowisku wiejskim w rzeczywistości nie ma konieczności oddzielania społeczności obu szkół od siebie , ponieważ uczniowie znają się ze sobą z imienia i nazwiska ,dzieci i młodzież z jednej rodziny uczęszczają do szkół różnych typów . Starsze rodzeństwo – uczniowie gimnazjum sprawują naturalną opiekę nad dziećmi młodszymi podczas dojazdu do szkoły , odwozu , w czasie przerw na korytarzach , czy podczas wspólnego korzystania z boisk szkolnych .
Społeczność uczniowska obu szkół od wielu lat funkcjonuje obok siebie bez większych problemów . Absolwenci Szkoły Podstawowej w Kiwitach nie dojeżdżają do Gimnazjum ale przechodzą na inne piętro tego samego budynku , nie zmieniają otoczenia , w którym się uczyły dotychczas , przez to młodzież ta nie jest wyalienowana i na siłę nie udowadnia swojej „dorosłości” , co zapewne w dużych społecznościach rodzi konflikty.
W szkole funkcjonuje jedna kuchnia , stołówka szkolna oraz jedna sala gimnastyczna przez co uczniowie obu szkół korzystają z tych samych obiektów.
Funkcjonujące przy szkole boiska szkolne są wspólne i wykorzystywane przez obie szkoły . W celu poprawy warunków do rozwoju tężyzny fizycznej oraz większego zaangażowania młodzieży w zdrowy styl życia , w maju bieżącego roku planujemy uroczyste otwarcie kompleksu sportowego „Moje boisko Orlik 2012” . Kompleks boisk usytuowany jest przy obiekcie szkolnym , będzie ogólnodostępny po godzinach pracy szkoły . W godzinach , w których odbywają się zajęcia szkolne obiekt przeznaczony będzie wyłącznie pod potrzeby szkoły , co zabezpiecza wykorzystanie kompleksu boisk na potrzeby rozwoju dzieci i młodzieży.
III. PRZESŁANKI PRZEMAWIAJĄCE ZA UTWORZENIEM ZESPOŁU SZKÓŁ W KIWITACH :
1) Poprawa warunków nauczania dzieci i młodzieży .
Gmina Kiwity ze środków własnych zatrudnia obecnie w Gimnazjum pedagoga szkolnego w pełnym wymiarze czasu pracy określonym przez radę gminy w wysokości 20 godzin tygodniowo. Powstanie Zespołu Szkół , który będzie pracodawcą dla pedagoga rozszerzy jego opiekę na wszystkich uczniów . Coraz młodsze dzieci mają problemy , z którymi nie potrafią poradzić sobie rodzice i wychowawcy , objęcie opieką pedagoga społeczności Szkoły Podstawowej w Kiwitach na pewno poprawi sytuację dzieci z wielu rodzin . Planujemy , że po powstaniu Zespołu Szkół jeden dzień w tygodniu pedagog pracowałby w Filii Szkoły Podstawowej w Kiwitach w miejscowości Żegoty. Społeczność uczniowska Szkoły Podstawowej w Żegotach w znacznej części pochodzi ze środowiska popegerowskiego ( dawny PGR Klutajny oraz Maków ) , tym uczniom w niejednym wypadku konieczna jest fachowa pomoc pedagogiczna.
Za stworzeniem zespołu przemawia ponadto korelacja programowa, ciągłość nauczania, rozwiązywanie problemów wychowawczych, poznanie uczniów i ich problemów, przekazywanie wiedzy o uczniach, wyrównywanie braków edukacyjnych. Ciągłość procesu dydaktycznego na poszczególnych etapach edukacyjnych, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprawdzianów i egzaminów przez co podniesie konkurencyjność całej jednostki.
Połączenie szkół wpłynie korzystnie na wspólną działalność wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną , wzajemne sąsiedztwo, wspólna baza i wyposażenie a zwłaszcza wspólny kompleks sportowo-rekreacyjny rozwiną już istniejące zachowania interpersonalne uczniów i poprawią wzajemne relacje między nimi.
2) usprawnienie systemu opieki nad dziećmi i młodzieżą podczas oczekiwania na rozpoczęcie zajęć oraz na odwóz do domu po zajęciach .
W gminie funkcjonuje system dowożenia uczniów oparty na kursach regularnych linii autobusowych. Podczas oczekiwania na rozpoczęcie zajęć i na odwóz uczniów po zajęciach , społeczność obu szkół oczekuje wspólnie pod opieką nauczycieli każdej ze szkół . Nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół będą ponosić odpowiedzialność za sprawowaną opiekę nad wszystkimi uczniami oraz za zorganizowanie zajęć dla wszystkich uczniów . System funkcjonujący obecnie jest niepotrzebnym podziałem jednej społeczności.
Zadaniem gminy jak i szkoły jest stworzenie bezpiecznych warunków dowożenia oraz oczekiwania na zajęcia czy odwóz .
3) stworzenie możliwości do wspólnego aplikowania o środki zewnętrzne i realizacji projektów pod jednym kierownictwem.
Coraz częściej gmina i jej jednostki organizacyjne sięgają po środki zewnętrzne , szczególnie pochodzące ze źródeł Unii Europejskiej . Szkoła Podstawowa w Kiwitach i Żegotach realizuje obecnie program w ramach EFS „Indywidualizacja nauczania -Równe szanse-równy start” . Nasze placówki mają już spore doświadczenie w aplikowaniu o pomoc w realizacji swoich statutowych zadań . Stworzenie Zespołu Szkół spowoduje , że szkoły nie będą konkurować ze sobą , ale współdziałać w ramach jednego „organizmu” pod jednym kierownictwem dla dobra uczniów i młodzieży.
4) Poprawa warunków zatrudnienia nauczycieli .
Ze względu na małą liczbę uczniów , Szkoły Podstawowe ( Kiwity i Żegoty ) funkcjonują w pojedynczych oddziałach ( klasy 0-VI ) , w tym SP w Żegotach pracuje w klasach łączonych.
Nauczyciele zatrudnieni są w niepełnych wymiarach czasu pracy . Nauczyciele pracujący w kilku jednostkach tracą dodatek stażowy, gdy podejmują zatrudnienie choćby w części etatu w innej placówce ( zgodnie z prawem u innego pracodawcy) .Stworzenie Zespołu Szkół ułatwi nauczycielom naszej gminy zatrudnienie , bo staną się pracownikami podległymi jednemu pracodawcy.
Obecnie :
- nauczyciele języka angielskiego pracują w 2 jednostkach tzn. ( w SP Kiwity i w SP Żegoty ) oraz ( w Gimnazjum i w SP Żegoty)
- nauczyciel bibliotekarz pracuje w 2 jednostkach ( w Gimnazjum i w SP Kiwity ),
- nauczyciel sztuki , zajęć artystycznych pracuje w 2 jednostkach (w Gimnazjum i w SP Kiwity )
IV. INFORMACJA O LOSACH ZAWODOWYCH NAUCZYCIELI
W przypadku utworzenia Zespołu Szkół planuje się ogłosić konkurs na stanowisko dyrektora Zespołu . Obecni dyrektorzy szkół posiadają powierzenie stanowisk :
1) dyrektor Publicznego Gimnazjum w Kiwitach do 31 sierpnia 2016 r.
2) dyrektor Szkoły Podstawowej w Kiwitach do 31 sierpnia 2013 r.
Innych zmian w zatrudnieniu nauczycieli nie planuje się .
V. POŁĄCZENIE PLACÓWEK MA NA CELU:
1) Poprawę warunków nauczania i rozwoju uczniów ,
2) Usprawnienie zarządzania szkołami wchodzącymi w skład zespołu, które będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora ze wspólną administracją i obsługą,
3) Efektywniejsze wykorzystanie bazy lokalowej : dydaktycznej i sportowej,
4) Racjonalne zatrudnianie i wykorzystanie potencjału kadry pedagogicznej i obsługowej.
5) Usprawnienie obsługi i konserwacji budynków szkolnych wraz z infrastrukturą.