Wersja obowiązująca z dnia

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity.

Informacje dodatkowe:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.


Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania wszystkich powstających na nieruchomości niesegregowanych(zmieszanych) odpadów komunalnych oraz selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych:
1) papieru;
2) szkła;
3) opakowań wielomateriałowych;
4) tworzywa sztucznego typu PET;
5) metalu;
6) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych;

2. Ponadto właściciele nieruchomości są zobowiązani do wydzielenia następujących frakcji odpadów komunalnych:

1) przeterminowanych leków;
2) chemikaliów;
3) zużytych baterii i akumulatorów;
4) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
5) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
6) zużytych opon;
7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych pochodzących z drobnych prac remontowych nie wymagających pozwolenia na budowę.

3. Odpady, o których mowa w ust. 1 i 2, właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

4. Odpady określone w ust.1 i 2 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV regulaminu.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego niezwłocznie po zaistnieniu takiego zdarzenia.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę.

3. Nieusunięty lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków myjąco-czyszczących ulegających biodegradacji;

3) iż mycie dotyczy nadwozia samochodu.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tegoprzeznaczonych;

2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw;

3) iż naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.


Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w zamknięte pojemniki spełniające wymagania polskich norm i przystosowane do urządzeń załadowczych pojazdów zwanych dalej pojemnikami, przeznaczone do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pojemniki lub worki do zbiórki odpadów selektywnych.

2. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
1) pojemniki na odpady o pojemności 110 l;
2) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;
3) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;
4) pojemniki na odpady o pojemności 660 l;
5) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;
6) pojemniki (KP 7, 10-M) o pojemności od 7 do 10 m3 ;
7) pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o rozmiarach 60 , 120, 240 i 1100 l;
8) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 l;
9) inne pojemniki i kontenery.

§ 6. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych oraz w budynkach wielolokalowych do siedmiu lokali włącznie, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
1) od 1 do 4 osób – w rozmiarze 110 l lub 120 l;
2) od 5 osób do 8 osób – w rozmiarze 240 l;
3) od 9 osób do 12 osób – w rozmiarze 240 l i 120 l;
4) od 13 osób – w rozmiarze 2 urządzenia po 240 l.

2. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu pojemności określonej w ust.1.

3. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemnika do gromadzenia niesegregowanych ( zmieszanych) odpadów komunalnych, przyjmuje się że na każdą osobę korzystającą z urządzenia należy przeznaczyć pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów, przy założeniu , że minimalny pojemnik wynosi 110 litrów.

§ 7. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, oraz w budynkach wielolokalowych do siedmiu lokali włącznie , iż minimalna pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zebranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w §2 ust.1

2. Odpady o których mowa w §2 ust.1 należy gromadzić w pojemnikach lub workach w następujący sposób:

1) tworzywo sztuczne typu PET, opakowania wielomateriałowe oraz metal w pojemnikach lub workach koloru żółtego, nie mniej niż 120 l na nieruchomość,
2) szkło w pojemnikach lub workach koloru zielonego, nie mniej niż 120 l na nieruchomość,
3) papier , tekturę w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego, nie mniej niż 120 l na nieruchomość,
4) bioodpady , w pojemnikach lub w workach koloru czarnego , o pojemności nie mniej niż 120 l na nieruchomość.

§ 8. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, zabudowanych budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali mieszkalnych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) nie mniej niż 13 osób i nie więcej niż 16 osób – w rozmiarze 2 szt. po 240 l;
2) nie mniej niż 17 osób i nie więcej niż 24 osób – w rozmiarze 3 szt. po 240 l;
3) nie mniej niż 25 osób i nie więcej niż 30 osób – w rozmiarze 1100 l;
4) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób – w rozmiarze 1100 l i 1 szt. 120 l;
5) nie mniej niż 36 osób i nie więcej niż 40 osób – w rozmiarze 1100 l i 1 szt. 240 l;
6) nie mniej niż 41 osób – w rozmiarze 1100 l i 2 szt. po 240 l.

2. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych(zmieszanych) odpadów komunalnych innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust.1 przy zachowaniu pojemności określonej w ust.1.

§ 9. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa §8 ,iż minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zbieranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 2 ust.1.Odpady o których mowa w § 2 ust.1 należy gromadzić w pojemnikach w następujący sposób:

1) tworzywo sztuczne typu PET ,opakowania wielomateriałowe oraz metal w pojemnikach lub workach koloru żółtego, nie mniej niż 240 l na nieruchomość;
2) szkło w pojemnikach lub workach koloru zielonego, nie mniej niż 240 l na nieruchomość;
3) papier , tektura w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego, nie mniej niż 240 l na nieruchomość,
4) bioodpady , w pojemnikach lub w workach koloru czarnego , o pojemności nie mniej niż 240 l na nieruchomość.

§ 10. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości:

1) nie mniej niż 120 l dla lokali handlowych, gastronomicznych, zakładów rzemieślniczych, usługowychi produkcyjnych ;
2) nie mniej niż 120 l dla przychodni lekarskich i zakładów opieki zdrowotnej;
3) nie mniej niż 240 l dla hoteli, pensjonatów;

2. Ustala się pojemność pojemnika ze względu na ilość osób przebywających na nieruchomości:

1) 3 litry na każdą osobę w związku z nauką na terenie placówki oświatowej każdego typu nie mniej niż 120 l;
2) 50 litrów na każde stanowisko handlowe poza budynkami, nie mniej niż 1100 l.

3. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych inne konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust.1 i 2 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w ust.1 i 2.

§ 11. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne, iż minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zebranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 2 ust.1.

2. Odpady o których mowa w § 2 ust.1 należy gromadzić w pojemnikach w następujący sposób:

1) tworzywo sztuczne typu PET, opakowania wielomateriałowe oraz metal w pojemnikach lub workach koloru żółtego, o pojemności nie mniej niż 240 l na nieruchomość;
2) szkło w pojemnikach lub workach koloru zielonego, o pojemności nie mniej niż 240 l na nieruchomość;
3) papier w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego, o pojemności nie mniej niż 240 l na nieruchomość ,
4) bioodpady , w pojemnikach lub w workach koloru czarnego ,o pojemności nie mniej niż 240 l na nieruchomość.

§ 12. 1. Ustala się , że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt (samodzielnie) do punktów ich sprzedaży lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgromadzone na nieruchomościach , zebrane w sposób selektywny następujące odpady komunalne:

1) baterie i akumulatory ,
2) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
3) chemikalia i zużyte opony .

2. Ustala się , że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt (samodzielnie) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgromadzone na nieruchomościach , zebrane w sposób selektywny następujące odpady komunalne:

1) meble i odpady wielkogabarytowe ,
2) tekstylia i odzież .

3. Ustala się , że właściciele nieruchomości dostarczają na własny koszt (samodzielnie) do punktów sprzedaży ( wyznaczonych aptek) zgromadzone na nieruchomościach , zebrane w sposób selektywny przeterminowane leki.

4. Zaleca się, aby odpady ulegające biodegradacji, zbierać i gromadzić na przydomowych kompostownikach w celu pozyskania masy do użyźniania gleby. § 13. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:

1) w terenie niezabudowanym – 20 l;
2) w terenie zabudowanym – od 20 l do 70 l.

§ 14. 1. Właściciele nieruchomości są odpowiedzialni za utrzymanie pojemników we właściwym stanie technicznym i sanitarnym poprzez ich dezynfekcję i dezynsekcję co najmniej dwa razy do roku.

2. Pojemniki oraz worki należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych oraz udostępnić podmiotowi odbierającemu odpady swobodny dostęp, a w przypadku gdy jest to niemożliwe wystawić pojemniki oraz worki przed wejście na teren nieruchomości w dniu odbioru odpadów zgodnie z harmonogramem wywozu odpadów.


Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 15. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości z obszarów zabudowy budynkami jednorodzinnymi oraz budynkami wielolokalowymi do siedmiu lokali włącznie zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu co 2 tygodnie.

3. Właściciele nieruchomości z obszarów zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali oraz z nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu 1 raz na tydzień.

4. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu co najmniej raz na 2 tygodnie, a prowadzący gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą 1 raz w tygodniu.

5. Właściciele nieruchomości wymienionych w pkt.2 i 4, zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych w następujących cyklach :

1) papier i tektura -co cztery tygodnie,
2) szkło - co osiem tygodni,
3) tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe - co dwa tygodnie;
4) bioodpady , w tym odpady zielone w okresie :
- od maja do października – co 2 tygodnie ,
- od listopada do kwietnia – co 4 tygodnie ,

6. Właściciele nieruchomości z obszarów zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali oraz z nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych w następujących cyklach :

1) papier i tektura - co dwa tygodnie,
2) szkło - co cztery tygodnie,
3) tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe co dwa tygodnie;
4) bioodpady , w tym odpady zielone w okresie :
- od maja do października – raz w tygodniu ,
- od listopada do kwietnia – co 2 tygodnie ,

§ 16. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości nieposiadający przydomowych oczyszczalni ścieków, a posiadający zbiornik bezodpływowy bez możliwości podłączenia do sieci kanalizacji zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do wylewania się zawartości na powierzchnię terenu.

3. Wywóz i opróżnianie nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych z terenu nieruchomości powinien odbywać się za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy posiadającej stosowne zezwolenie.


Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 17. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych dążą do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów dla osiągnięcia celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami czyli planuje się , że :

1) wszyscy mieszkańcy zostaną objęci systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku;
2) właściciele nieruchomości zmniejszą ilość produkowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji a kierowanych na składowiska tak, aby w 2013 roku nie było składowanych więcej niż 50%, a w 2020 roku nie więcej niż 35% masy odpadów wytworzonych w 1995 roku ,
3) właściciele nieruchomości zmniejszą masę składowanych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku;
4) właściciele nieruchomości będą dążyć do przygotowania odpadów komunalnych do ponownego wykorzystania i recyklingu, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50% masy do 2020 roku;
5) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych 100% mieszkańców najpóźniej do końca 2013 roku,
6) zostaną całkowicie wyeliminowane praktyki nielegalnego składowania odpadów.


Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 18. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków z zastrzeżeniem ust.6:

1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe;
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Ust.3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

5. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.

6. Zabronione jest wprowadzanie psów i kotów na teren placów zabaw , szkół ,przedszkoli i cmentarzy.

7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku. Obowiązek nie dotyczy osób niepełnosprawnych korzystających z psów przewodników lub opiekunów.

8. Obowiązek unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części należy do :

1) właściciela zwierzęcia ,
2) w przypadku , gdy nie jest możliwe ustalenie właściciela zwierzęcia padłego , obowiązek , o którym mowa w ust.8 dotyczy właściciela lub zarządcy nieruchomości , na której znaleziono padłe zwierze lub części zwłok zwierzęcych.

9. Padłe zwierzęta lub ich części należy dostarczać podmiotowi zajmującemu się przetwarzaniem zwłok zwierzęcych.


Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 19. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany:

1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały;
2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości;
3) nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór.

3. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi.

4. Obowiązek unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części należy do :

1) właściciela zwierzęcia ,
2) w przypadku , gdy nie jest możliwe ustalenie właściciela zwierzęcia padłego , obowiązek , o którym mowa w ust.4 dotyczy właściciela lub zarządcy nieruchomości , na której znaleziono padłe zwierze lub części zwłok zwierzęcych.

5. Padłe zwierzęta lub ich części należy dostarczać podmiotowi zajmującemu się przetwarzaniem zwłok zwierzęcych.


Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 20. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia gryzoni w obrębie swojej nieruchomości.

2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być przeprowadzana przynajmniej dwa razy w ciągu roku w okresie wczesnej wiosny i jesieni i za każdym razem stwierdzenia dużej ilości gryzoni.

3. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację na koszt własny.


Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kiwity.

§ 22. Traci moc uchwała Nr XXXI/172/06 Rady Gminy Kiwity z dnia 7 czerwca 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiwity ( Dz.Urz. Woj.Warm.-Maz. Nr 102 ,poz.1655)

§ 23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.


Przewodniczący Rady Gminy Kiwity
Cezary Alchimowicz