Wersja obowiązująca z dnia

Nie uwzględnienie wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Informacje dodatkowe:

§1.1. Rada Gminy Kiwity nie uwzględnia wniesionego przez Panią Józefę XXXXXXXXXX zamieszkałą w Tonikach Wielkich wezwania do usunięcia naruszenia prawa poprzez podjęcie uchwały Nr VI/34/15 Rady Gminy Kiwity z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie rozpatrzenia skargi Józefy XXXXXXXXXX na działalność Wójta Gminy Kiwity.
2. Uzasadnienie stanowi załącznik do uchwały.

§2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy do udzielenia pisemnej odpowiedzi wnoszącej wezwanie.

§3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy

Cezary Alchimowicz
 
Załącznik
do Uchwały Nr VIII/49/15
Rady Gminy Kiwity
z dnia 30 października 2015 r.

UZASADNIENIE

Rada Gminy Kiwity po zapoznaniu się z wezwaniem  Pani Józefy XXXXXXXXXX do usunięcia naruszenia prawa poprzez podjęcie uchwały Nr VI/34/15 Rady Gminy Kiwity z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie rozpatrzenia skargi Józefy XXXXXXXXXX na działalność Wójta Gminy Kiwity -  pismo z dnia  23 września 2015 r. , ( data wpływu do Urzędu Gminy Kiwity  24 września 2015 r. , Nr dz. Korespondencji wpływającej 4654) oraz po analizie materiałów dotyczących przedmiotu wezwania , stwierdza że:

Przepis art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że każdy czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że zaskarżenie uchwały, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia w trybie określonym w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym jest możliwe wyłącznie w przypadku wykazania przez skarżącą, że zaskarżona uchwała Rady Gminy  narusza interes prawny lub uprawnienie skarżącej.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 lutego 2015 r. I OSK 2349/14 określił rozumienie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ( u.g.n.) „ Interes prawny, o którym mowa w art. 101 ust. 1 u.g.n. wywodzić się musi z prawa materialnego, ale oczywiście prawa materialnego administracyjnego, bowiem skarga ma być wniesiona do sądu administracyjnego w sprawie z zakresu administracji publicznej. Materialne prawo administracyjne ma zawierać normę przyznającą ochronę prawną podmiotowi i z takiej normy wywodzi się właśnie interes prawny. Skarga bowiem wniesiona na podstawie ust. 101 ust. 1 u.g.n. nie ma charakteru actio popularis, co oznacza, że nawet sprzeczność aktu organu gminy z prawem nie daje uprawnienia do jej wniesienia. Składający skargę musi wskazać na normę materialnego prawa administracyjnego, z którego swój interes prawny wywodzi, przy tym nie mogą to być przepisy dotyczące zadań gminy.”
Pani Józefa XXXXXXXXXX wezwała Radę Gminy Kiwity do usunięcia naruszenia prawa poprzez podjęcie uchwały Nr VI/34/15 Rady Gminy Kiwity z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie rozpatrzenia skargi Józefy XXXXXXXXXX na działalność Wójta Gminy Kiwity.
Skarga na działalność Wójta m.in. dotyczyła przywrócenia do użytkowania drogi gminnej wewnętrznej w jej geodezyjnych granicach - działka nr 236 w obrębie geodezyjnym Tolniki Wielkie ,  ( odcinek pomiędzy działkami  nr 42/1 i 45/1 stanowiącymi własność odpowiednio Panów Piotra i Władysława B. , do działki nr 235 ) .                                    
Rada Gminy podejmując uchwałę o bezzasadności skargi analizowała zgromadzoną w Urzędzie Gminy Kiwity dokumentację w tej sprawie i potrzebę społeczną przywrócenia tej drogi.
Droga gminna wewnętrzna , będąca przedmiotem skargi , w jej geodezyjnych granicach w części przebiega przez staw . Z wizji dokonanej w terenie ,analizy map geodezyjnych z lat 60 ubiegłego wieku wynika , że staw w tym miejscu istnieje od kilkudziesięciu lat.    


Działka nr 236 ( droga) na odcinku od wjazdu na posesję Państwa B. poprzez część zajętą na staw do działki  nr 235 nie była użytkowana jako droga , istniała i nadal istnieje tylko na mapie  ( obraz z geoportalu krajowego http://mapy.geoportal.gov.pl )

Rada Gminy Kiwity w analizie zasadności przywrócenia drogi w jej geodezyjnych granicach brała pod uwagę interes mieszkańców tzn. czy pomimo fizycznego braku drogi w terenie, każdy z właścicieli gruntów ma zapewniony dojazd do swoich działek .
Z analizy dokumentów i wizji w terenie wynika , że każdy  z użytkowników gruntów zarówno właściciel jak i dzierżawca ma dojazd do swoich pól.  Ponadto do Urzędu Gminy Kiwity nikt poza Panią XXXXXXXXXX nigdy nie wnioskował o przywrócenie i urządzenie tej drogi. 
W związku z powyższym wytyczenie drogi gminnej wewnętrznej oraz jej urządzenie poprzez zasypanie istniejącego od kilkudziesięciu lat stawu , profilowanie i utwardzenie nawierzchni nie jest zasadne.
Rada Gminy stoi na stanowisku , że ponoszenie wydatku z budżetu gminy , dysponowanie środkami publicznymi musi być uzasadnione potrzebą społeczną i powinno być celowe. 

Rada Gminy Kiwity rozpatrując skargę w trybie określonym w przepisach działu VIII – kodeksu postępowania administracyjnego podjęła uchwałę Nr VI/34/15 w dniu 28 sierpnia 2015 r. w sprawie rozpatrzenia skargi Józefy XXXXXXXXXX na działalność Wójta Gminy Kiwity. W uzasadnieniu do uchwały Rada Gminy ustosunkowała się do skargi uznając ją w przedmiocie przywrócenia i urządzenia drogi gminnej w części zajętej na staw za bezzasadną. Rada Gminy podejmując tę uchwałę podtrzymała swoje poprzednie stanowisko określone  w uchwale Nr XXX/191/13 z dnia 30 października 2013 r.
W dniu 1 września 2015 r. skarżąca , zawiadomieniem znak OR.1510.1.2015 z dnia 28 sierpnia 2015 r. o sposobie załatwienia skargi otrzymała odpowiedź wraz z pouczeniem wynikającym z art. 239 §1 – kodeksu postępowania administracyjnego oraz uchwałą Nr VI/34/15 Rady Gminy Kiwity.
W złożonym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa w żaden sposób nie wykazano, iż uchwała Rady Gminy Kiwity  z dnia 28 sierpnia br. w sprawie rozpatrzenia skargi Józefy XXXXXXXXXX na działalność Wójta Gminy Kiwity odnosi się  do przysługujących jej ustawowo uprawnień.
Z uwagi na brak wykazania interesu prawnego lub uprawnienia, o jakim mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym brak jest podstaw do uwzględnienia niniejszego wezwania.